Tuesday, April 13, 2010

Manusia semakin kejam!

Semalam satu kejadian tak di duga terjadik.dalam kami anak beranak gelak ketawa tetiba hati terasa panas semacam je.kenapekah??al kisahnya begini, kat kedai ku ini tersangat bnyk lah kucing jalan.yang telah di kenal pasti ada seekor tuxedo jantan DSLH, seekor hitam legam jantan juge,2 ekor oren pon jantan juge, seekor calico, seekor kaler itam putih betina, mackerel betina, dan seekor tortoiseshell yg sgt muda dlm 4-5 bulan kot.

nak dijadikan cerita,tengah kitaorg lepak kat luar sambil tengok ayah pasang lampu, aku nampak la mackerel betina nih jalan-jalan kat kedai sebelah.aku dah agak dia mesti nak melepas hajat.maka dia naiklah atas pangkin @ tempat pekerja restoren sebelah bersantai-santai. mak ku yang berasa tanggungjwb bgtau lah kat pekerja kedai sebelah nih, "adik, kucing tu nak berak tu...halau lah" dia bleh pandang kitaorg dan senyum.aku agak bingung sebab dia tak halau kucing tuh.ke dia tak paham ape kitaorg ckp??? yg aku nih pon beriya2 lah syoh2 kat kucing tuh..dia wat bodo gak..dah tertinjat2 dah kucing tu...akhirnya....melepas gak kat situ...hmm....tak dapat nak menolong.

sedang kucing mackerel nih terkial-kial nak kambus hasil kumbahan dia, datang lagik sorang pekerja nih dengan sebatang kayu mop. terdengar bunyi ketukan yg agak kuat juga.berdesup kucing tu lari..Ya Allah!! agak terkejut aku dengan tindakan lelaki itu yang harapkan muka saje kacak, tapi perangai..takde belas ikhsan langsung! bole tak dia pukul kucing mackerel yg tgh sarat bunting tu dengan kayu mop??!! kalau iya pon spray la ngan air ke, tak pon ketuk kat kerusi tuh ke..lari lah kucing tu..nih tak.badan kucing tuh jugak yg jadik mangsa! ingatkan nak pegi lah tengok keadaan kucing tuh,tapi dia lagik pantas menyorokkan diri.di celah-celah kerusi meja ternampak raut mukanya yg sedih sambil menjilat-jilat belakang badannya. confirm sakit! aku yg tersandung kat tombol pintu pon terasa sakit apetah lagik kucing yg memang dihayunkan batang mop kat badannya.

pekerja sebelah nih aku agak muda lagik dari aku..dalam belasan tahun tak pon dalam awal 20-an. manekah perginya belas ikhsan seorg manusia sekarang nih? muda-muda dah berperangai sebegitu rupa. kalau tua??aku tau bukan sume yg suka binatang, iya pon tak suka jangan la pukul kucing tuh. halau sudah lah..tak perlu la sampai menyakitkan binatang. "ah! biar dia beringat!" nama pon binatang selama mana dia bleh ingat?bukannya dia ada akal fikiran. kita nih yg ada akal fikiran gunakan la sebaiknya.

5 comments:

Che said...

salam..kesiannye kucing tu..i y baca ni pun terasa gak sakitnye kucing tu..kucing tu haiwan y paling nabi kite syg..masa kn blh buat begitu..sy juga ada kucing..dr dulu smpai skrg dia tetap dgn sy..tiap kali sy blk keje,dia mesti tunggu sy dpn pintu..andai kata dia blh bukak kn pintu utk sy,sudah tentu dia akan berbuat demikian..bila xtgk dia shr,rsa xsempurna je blk umah..

m.q said...

kesiannya kt kucing tu
sampai hati betul budak tu...

Cutie said...

btol,manusia smkin kejam thadap haiwan2..:(

Misz Pinkie Winkie said...

kejam sungguh.
kalo depan mata..memang dah kena tampar mamat tue.
ada otak letak kat lutut.
mogha idop mamat tue terseksa selamanya.

Love Cottons said...

kalau i la..i lempang terus mamat tu..BODOH tahap BINATANG!!!!!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...